مشاور کودک-۶۴۵

مشاور کودک-۶۴۵

دخترم حرف‌شنو نیست

کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی

*دختری ۹ ساله دارم که بازیگوش و لجباز است و مدام عصبانی می شود. حرف مرا گوش نمی دهد، نمی‌دانم چکار باید بکنم؟

پاسخ : عوامل گوناگون می‌توانند در بروز رفتارهای پرخاشگرانه لجبازی و یا حرف گوش نکردن کودک موثر باشند.

۱- سرشت و ژنتیک کودک که در رفتار او نقش دارد بعضی کودکان آرام و بعضی سخت هستند.

۲- محیط،  همه عوامل محیطی مثل خانواده و اطرافیان، رسانه‌ها، تلویزیون و فیلم باعث یاد گرفتن الگوهای مثبت و منفی در کودک می‌شود.

نیازهای او نیز باعث می‌شوند که به گونه‌ای رفتار کند تا نیاز خود را ارضا کند . خستگی‌، گرسنگی، بیماری‌، اضطراب و نگرانی کودک سبب رفتارهای پرخاشگرانه می‌شود‌، که باید دقیقاً مورد توجه قرار گیرد‌. گاهی هم نیاز به توجه دارد.

جنبه‌های مثبت و ویژگی‌های مطلوب شخصیتی فرزند خود را بشناسید و به  زبان نیز بیاورید این کار اعتماد به نفس او را افزایش می‌دهد و موجب می‌شود شما در برخورد با جنبه‌های منفی سرشت فرزندتان دیدگاه مثبت تری داشته باشید.

عشق و محبت خودتان را به او ابراز کنید به او بگویید که دوستش دارید او را در آغوش بگیرید .البته اگر او هم تمایل داشته باشد.

در طول روز حتماً یک زمانی را به فعالیت مورد علاقه کودک بپردازید در آن تایم به فعالیت دیگری مشغول نباشید .

از مقایسه کردن فرزندتان با خواهر و برادر یا دیگران بپرهیزید.

از او انتقاد نکنید و با احترام با او صحبت کنید.

دستورات پشت سر هم ندهید گاهی خوب است برای اطمینان از او بپرسید که چه درخواستی داشتید؟  تا متوجه شوید او درک کرده که از او چه می‌خواهید .

دستورات واضح و مشخص بدهید یعنی دقیقاً فرزندتان بداند از او چه می خواهید، مفاهیمی مثل تمیز، مرتب و منظم از دید بزرگسالان با کودک فرق دارد.

واضح درخواستتان را بگویید مثلاً کتاب‌هایت را جمع کن.

به یاد داشته باشید که یک ویژگی سرشتی که در کودکی ممکن است منفی تلقی شود ممکن است در بزرگسالی یک امتیاز یا نقطه قوت به حساب بیاید برای مثال پیگیری و خواسته‌ها که در سنین پایین می‌تواند موجب لجبازی و اصرار بر خواسته‌های غیر منطقی شود در بزرگسالی می‌تواند باعث پشتکار و تلاش بیشتر فرد برای رسیدن به اهداف شود.

و در نظر داشته باشید چنانچه بعضی از رفتارهای منفی کودک  که خطرناک نباشد را نادیده بگیریم به بهتر شدن رابطه‌تان  با او کمک می‌کند و باعث می‌شود بیشتر حرف شما را گوش کند.